fredag 27. januar 2012

Monsterbukse

Alle strikker jo monsterbukser for tiden! Så måtte prøve meg på det jeg også. De er kjempetøffe, og finnes i alle slags varianter. Slik ble min versjon:

Jeg begynte på denne buksen når alle julegavene var ferdige. Denne uken begynte Emil i barnehagen. Da måtte han få en god og varm barnehagebukse.

Jeg lurte på å strikke den i blått, men han har så masse blått, så det var gøy med litt andre farger. Jeg ville ha store og ulike øyne. Synes også det kan bli litt lite med bare munn og øyner, så jeg laget en slags overleppe/nese med lysegrått. Hadde ikke helt klart for meg hvordan den skulle blir når jeg begynte å sy. Først syntes jeg det så litt rart ut, men fant ut at jeg skulle beholde det likevel. Var fint å ha litt innslag av den lysegrå fargen i ansiktet til monsteret.

Buksen er litt stor enda, men meningen er at den skal kunne brukes neste vinter også.

Jeg har gjort litt endringer for å tilpasse buksen slik jeg ville ha den. De fleste er strikket bredere i livet, med hull i vrangborden. Gjennom hullene skal det trekkes en snor som kan knytes. Det ville ikke jeg ha. Så jeg har gjort den smalere og lengre i livet. La opp 100 masker og strikket ni cm. Vrangborden ble stram nok, og sitter fint på. Jeg har også laget buksen litt kortere i beina. Måtte det for at den skal kunne brukes nå. Håper den likevel er lang nok til høsten og vinteren.

Påstrykbart merke denne gangen. Det er dekorativt å sy på merket med en tråd, men kjekt med litt variasjon.

Størrelse: 2år
Oppskrift: fra duBedåre`s strikkeblogg: http://dubedaare.blogspot.com/2009/08/monsterbukser-oppskrift.html
Garn: sandnes sisu
Garnmengde: Svart ca 75g, mørk grå ca 60g, lys grå ca 25g og en liten rest hvitt garn
Pinner: 2,0 og 2,5

22 kommentarer:

  1. Utrolig fin! Likte fargene veldig godt!!

    SvarSlett
  2. Virkelig fine bukser.
    Du har slået 100 masker op, men har du taget masker ut efter vrangborden? Og til hvilket maskeantal?

    SvarSlett
    Svar
    1. Etter vrangborden økte jeg til 140 masker. :-)

      Slett
  3. Hei! Dette er den desidert fineste versjonen av alle monsterbukseoppskriftene som ligger ute, etter min mening i hvertfall :) Men, jeg sliter litt med å forstå oppskriften på den siden du linket til. Denne er jo heller ikke lik din over øynene og diverse og jeg lurer på om du bare strikket etter oppskrift i hodet eller om det er jeg som ikke finner noe. Min søster ønsker seg veldig en slik bukse til sin sønn til jul og jeg har lyst til å strikke den, men jeg sliter med å strikke mønsteret uten noen oppskrift da mine kreative gener ikke er noe å skryte over. Hadde du hatt mulighet å legge ut en fullstendig oppskrift, eventuelt sende den til meg på mail?

    SvarSlett
  4. Helt enig, kanonfin bukse :) Jeg forstår heller ikke helt oppskriften... Hadde satt stor pris på en mer utfyllende oppskrift :)

    SvarSlett
  5. Hei.
    Koselig at dere liker min versjon! :-)

    Jeg har strikket livet litt annerledes enn oppskriften. Har lagt opp 100 masker og strikket vrangbord i ni centimeter, deretter økte jeg til 140 masker når jeg begynte på rumpedelen. Har ellers fulgt oppskriften. Det er bare munnen som strikkes (Det har jeg gjort som i oppskriften). Øynene og "nesen" er sydd på etterpå med maskesting, og jeg har desverre ikke noen oppskrift på det, det ble bare til underveis. Jeg anbefaler å google maskesting hvis dere ikke har sydd det før. Det er ganske enkelt når du bare får det vist. Det går an å bruke bilder som en slags "oppskrift" og prøve å herme. Jeg vil anbefale å tegne øynene slik du vil ha dem på et ruteark. Da har du en liten oppskrift å følge.

    Lykke til! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tennene er forresten også sydd på etterpå :-)

      Slett
    2. Tusen takk for hjelpen, alt gav mye mer mening når det skulle sys på i ettertid ;)

      Slett
  6. Hei . Har leita mye på nett etter monsterbukse t 3 åringen min. Detta e den desidert finaste :-) men finn ingen opskr. Bestemora t guttn vil gjerne strikke denne versonen, og æ lure på om du kunne vært så snill å maila opskr.t mæ ? Hilsen Ann Kristin Eilertsen , akeiler@live.no. på forhånd tusen takk :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg har brukt oppskriften som er linket til, har bare strikket ribbekanten lengre som beskrevet over. Overleppe, øyner og tenner er sydd på med maskesting etterpå. Har ikke noe oppskrift på dette, så bestemoren må nok bare se på bilder og forsøke å kopiere. Det klarer hun sikkert fint! :-) Har sendt deg en mail der jeg har skrevet det samme. Lykke til! :-)

      Slett
  7. Hei,
    Vil først si meg enig i at dette er den fineste monsterbuksen! :)
    Prøver å strikke lik, men får det ikke helt til å stemme med oppskriften. Det ser ut som det er mye mer enn 10-11 cm fra ribbekanten og ned til munnen? Hva med overleppen, er den strikket eller sydd?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! :-) Det er 11 cm fra ribbekanten ned til munnen. Overleppen er sydd på med maskesting. Lykke til!

      Slett
  8. Hei :-) Jeg lurer på om det kan brukes Dale baby ull, med samme pinnenr og masketall?

    SvarSlett
    Svar
    1. Dale babyull er litt tynnere enn sisu (strikkefasthet sisu 27m=10 cm, dale babyull 32m = 10 cm), så du må kanskje gå opp en størrelse. Jeg ville prøvd meg litt frem, kanskje strikket en prøvelapp og måle strikkefastheten din. Lykke til! :-)

      Slett
  9. Denne buksen er bare så fin! Har letet lenge nå etter en monsterbukse jeg kunne tenke meg å strikke til niesen min, og dette er den første jeg har funnet som jeg virkelig har fallt for. Jeg vil heller ikke ha med snor i livet ser du, så denne her er bare midt i blinken;) Takk for at du deler hvordan du har gjort det:) Jeg er ganske nybegynner innen strikking,så håper jeg får det til:p

    SvarSlett
  10. Hvor mange rett og vrang masker har du på vrangborden??Er det bare vrangborden på oppskriften du har forandret??

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er 100 masker på vrangborden. Er bare det jeg har forandret på. Jeg droppet å strikke hull til snor siden jeg ikke ville ha det.

      Slett
  11. Hei :) har nå kommet helt til ribbekanten ved anklene. Oppskriften sier der 1r 1 v. Men ser du har tatt 2r og 2 vr? Har du likevel felt av som i oppskriften? :) nydelig bukse :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har felt av med rett over rett, og vrang over vrang. :-)